×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش رخداد شمال ، برخلاف بسیاری از دیگر استان های کشور ، مازندران از جمله استان هایی است که آموزش و پرورش آن به دلیل برخورداری از مجموعه های رفاهی متنوع اقامتی و خدماتی با عناوین پلاژ ، باشگاه و اردوگاه هر ساله میزبان مسافران و گردشگران زیادی است که بیشتر آنان را فرهنگیان تشکیل می دهند. هزینه نگهداری این مراکز و اماکن از محل درآمد ناشی از اخذ حق اقامت در آنها تامین می شود.

طبق قانون هیچ محل دیگری برای تامین هزینه این مراکز در حالت عادی وجود ندارد و تنها راهکار باقی مانده این است که شورای آموزش و پرورش استان مجوز ویژه ای برای تامین هزینه ها از محل های خاص مصوب کند ، موضوعی که در نشست شورای آموزش و پرورش مازندران در ساری مطرح شد ولی به سرانجام نرسید.

مسئولان آموزش و پرورش مازندران از وضعیت نابسامان درمانگاه فرهنگیان گله و اعلام کردند که گویا درمانگاه ها این روزها با مشکلات متعددی از جمله کمبود تجهیزات و همچنین تامین اعتبار برای پرداخت حقوق کارکنان خود مواجه هستند.

دکتر ولی پور مدیر درمانگاه فرهنگیان شهرستان ساری در جلسه شورای آموزش و پرورش استان مازندران از کمبود تجهیزات گلایه کرد و گفت : با وجود اینکه درمانگاه های فرهنگیان نیز در کنار کادر ارائه خدمات برای بیماران کرونایی می پردازد ، اما هیچگونه تجهیزاتی به ما تعلق نمی گیرد.

مدیر درمانگاه فرهنگیان شهرستان ساری افزود : از نظر ساختاری درمانگاه فرهنگیان دولتی شده است اما از لحاظ اعتباری و امکاناتی هیچگونه توجهی به ما نمی شود.

وی از خرید تجهیزات درمانی به صورت آزاد توسط درمانگاه های فرهنگیان گلایه کرد و گفت: مکاتباتمان با دانشگاه علوم پزشکی برای تجهیزات همواره بی پاسخ مانده است.

دکتر بشارتی رییس درمانگاه فرهنگیان شهرستان آمل گفت : در حال حاضر هشت درمانگاه با بیش از ۵۰۰ پرسنل در مازندران فعال است.

وی افزود : بزرگ ترین مشکل ما دولتی شدن این نهاد و خروج تغییر پروانه واحد خصوصی است که هزینه های ما را چند برابر کرده و درآمد ما را به شدت کاهش داده است.

بشارتی گفت : درمانگاه های فرهنگیان در گذشته به صورت درآمد هزینه اداره می شد که علاوه بر ارائه خدمات با نرخ دولتی به فرهنگیان ، با دادن خدمات به دیگر بخش های جامعه به صورت آزاد ، بخشی از هزینه های خود را جبران می کردند ، ولی از سال گذشته با دولتی شدن این مراکز نه تنها حمایتی از سوی دولت برای هزینه و تجهیزات داده نمی شود ، بلکه بخش درآمد آزاد ما را نیز ممنوع کرده که بشدت اداره این درمانگاه ها را با مشکل مواجه کرد.

وی با اشاره به ارائه خدمات سالانه به بیش از ۵۰۰ هزار نفر در درمانگاه های فرهنگیان مازندران ، گفت: در صورت امکان خواستار تغییر پروانه درمانگاه فرهنگیان از حالت دولتی به خصوصی هستیم تا بتوانیم هزینه های خود را جبران کنیم.

استاندار مازندران در جلسه شورای آموزش و پرورش از مسئولان درمانگاه های فرهنگیان خواست تا برای برون رفت از مشکلات راهکار قانونی ارائه کنند تا شورا نیز بتواند با آنها همراهی کند.

احمد حسین زادگان تغییر پروانه فعالیت را یک طرح قانونی ملی توصیف کرد و افزود : استان ها چنین اختیاری ندارد و باید آموزش و پرورش از وزارتخانه متبوع خود موضوع را پیگیری کند.

وی در بحث تجهیزات درمانگاه فرهنگیان نیز گفت: باید این تجهیزات و نیازها ابتدا مشخص و سپس با ارائه راهکار قانونی در صورت امکان از مجموعه وزارت بهداشت تامین شود ، زیرا درمانگاه فرهنگیان زیر مجموعه وزارت آموزش و پرورش است و تحت مدیریت این نهاد اداره می شود.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش مازندران گفت : مجموعه خزرآباد به عنوان یکی از مراکز رفاهی آموزش و پرورش از ابتدای سال تا پایان مهر ماه بیش از ۷۰۰ میلیون تومان هزینه نگهداری و مراقبت داشت در حالی که درآمد آن تقریبا به صفر رسید.

علی سهرابی با بیان اینکه اکنون این مجموعه ۵۰۰ میلیون تومان به آموزش و پرورش بدهکار است ، افزود : دیگر منابعی برای تامین هزینه این مراکز رفاهی وجود ندارد و از طرف دیگر نمی توان این سرمایه ملی را رها کرد.

وی با اعلام این که ممکن است تا پایان سال حدود چند میلیارد تومان دیگر هزینه نگهداری مراکز رفاهی آموزش و پرورش مازندران شود ، خواستار استفاده از منابع درآمدی ماده ۱۳ قانونی تشکیل شورای آموزش و پرورش برای تامین آن شد و گفت : بدون تامین اعتبار، آموزش و پرورش دیگر ابزاری برای مدیریت و نگهداری از مراکز رفاهی نخواهد داشت.

‌ماده ۱۳ قانون تشکیل شورای آموزش و پرورش در استان ها منابع مالی شوراهای مناطق برای هزینه‌ های جاری و عمرانی را مشخص می کند که شامل چهار بخش است. نخست سهم منطقه از اعتبارات بودجه جاری و عمرانی سالانه دولت است که بر اساس تعداد دانش‌ آموزان برای هر استان پیش‌ بینی می‌ شود. منبع دوم استفاده از یک درصد از بهای فروش کالا و خدمات کارخانه‌ ها و مؤسسات خدماتی و تولیدی استان است که از طریق شورای استان میان مناطق توزیع‌ می‌ شود ، سومین منبع برخورداری از درصدی از عوارض صدور پروانه‌ های ساختمانی، تفکیک زمین ها، پذیره نویسی و نوسازی علاوه است که شهرداری ها دریافت می کنند و چهارمین منبع هم عواید حاصل از فروش ساختمان ها و زمین های بلا استفاده و نیز ساختمان ها و زمین های دیگری است که در اختیار آموزش و پرورش قرار دارد.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false