×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش خبرنگار رخداد شمال ؛ مهندس جعفر احمد پور مدیرعامل شرکت گاز مازندران با بیان این مطلب که نزدیک به ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۹۳ درصد ساکنان روستاها ی استان از گازطبیعی بهره مند می باشند گفت : با وجود تمامی مشکلات در بحث منابع مالی و نوسانات ارزی ،در سال جاری ۲۵۰ کیلومتر شبکه گازرسانی در استان را اجرایی کردیم؛ ۱۲ هزار علمک گاز نصب شد و ۲۷ هزار مشترک جدید به آمار مشترکان استان اضافه شد.

مدیرعامل شرکت گاز مازندران گفت: کار ما کاری حادثه خیز است و ما به صورت دائمی با حوادث در ارتباط هستیم اما تمام سعی خودمان را می کنیم تا با رعایت ضوابط ایمنی ، جلوی این گونه مسائل را بگیریم تا کمترین خطر و حادثه ای پرسنل ما را تهدید نکند.

وی با اشاره به بارش های باران در سال جاری افزود: امسال بعد از چند سال خشک سالی ، به تر سالی رسیده ایم که شاید این مسئله در مازندران زیاد حس نشود اما در استان های همجوار بسیار موضوع مهمی است و این مسئله ی تر سالی کار مارا سخت تر و نیاز مشترکان به گاز را هم بیشتر می کند.

وی گفت : در سال ۹۸ با توجه به بحران سیل که در ابتدای سیل برای استان پیش آمد و آسیب بسیاری علل خصوص به تجهیزات زیرزمینی شرکت گاز وارد کرد کار بسیار دشوار شد. طبق براوردی که داشتیم چیزی حدود ۵۰ میلیارد تومان ضرر به مجموعه شرکت گاز وارد شد که این آسیب ها از پل تلار قائمشهر که شاهراه مواصلاتی این شهر است تا رانش ها و ریزش های روستایی و سطحی را در بر می گرفت و ما تلاشمان را کردیم تا این مشکلات طبق اولویت ها برطرف شود که در بسیاری از موارد این اتفاق افتاد اما جاهای کمی هم مانده که در تلاشیم هر چه سریعتر و با کیفیت بهتر آن ها را هم به سرانجام برسانیم تا مردم فصل سرمای راحت تری داشته باشند. همانطور که می دانید خرابی ها در یک ثانیه اتفاق میفتد ولی جبران آن نیازمند زمان و انرژی است.

مدیرعامل شرکت گاز استان مازندران اظهار کرد: از سال ۹۷ و با افزایش نرخ ارز ضربه ی بی سابقه ای به بدنه ی شرکت گاز وارد شد تا جایی که در بعضی مواقع مجبور بودیم با پیمانکارانی که قرارداد داشتیم و مشغول کار بودند قطع همکاری کنیم. طبق استعلاماتی که از تهران گرفتیم با این شرکت ها قطع همکاری کردیم و با پیمانکاران جدیدی قرارداد بستیم که همین امر موجب ایجاد وقفه ای در کار ما شد که بعد از قرار داد وقتی به پای کار رسیدیم متوجه شدیم با تحریم های جدید حالا دیگر لوله ی فولادی بسیار کمیاب شد.

احمد پور ادامه داد ؛ با تمام این مشکلات به وجود آمده ما در سال ۹۸ توانستیم ۲۵۰ کیلومتر شبکه را نصب کنیم که با این اوصاف کار خوبی انجام گرفته. اما به خاطر انجام نشدن بعضی از قول ها یا به تاخیر افتادن آن از مردم عذر خواهی می کنیم. علاوه بر این ما توانستیم بیش از ۱۲ هزار علمک گاز جدید را در استان نصب کنیم و ۲۷ هزار مشترک تا امروز بگیریم. همینطور ۱۵ روستای جدید را به شبکه ملی گاز متصل کردیم و با احتساب این ۱۵ روستا تعداد ۲۱۵۱ روستا در مازندران را از نعمت گاز بهره مند ساختیم.

مدیرعامل شرکت گاز استان مازندران تصریح کرد: ما شهر آلاشت را هم به شبکه ملی گاز متصل کردیم. هرکسی که این منطقه را دیده باشد تصدیق می کند که از لحاظ جغرافیایی و شرایط آب و هوایی بسیار مسیر سعب العبور و سختی برای گازرسانی دارد اما ما با تلاش و انرژی فراوان توانستیم نعمت گاز را به مردم آن دیار هم برسانیم. با این کار ۹/۹۹ درصد جمعیت شهری ما تحت پوشش قرار گرفت. یکی دو شهر کوچک مثل بلده که کلنگ زنی آن انجام شده و شهر گزنک که آن هم در دستور کار قرار دارد باقی مانده است که انشاالله به زودی روند کار این شهر ها هم سرعت می گیرد.

وی در مورد خانوارهای روستایی تحت پوشش شرکت گاز اینطور بیان کرد: در حال حاضر ۹۳ درصد خانوار های روستایی مازندران تحت پوشش شرکت گاز هستند. طبق سیاست های دولت ما باید به روستا های بالای ۲۰ خانوار گازرسانی انجام می دادیم البته در صورتی که نصب هر علمک درب خانه نهایتا ۶ میلیون تومان برای این شرکت هزینه داشته باشد. با بالا رفتن قیمت ها و ایجاد تورم با این قیمت خیلی از روستا ها باید از لیست حذف می شدند اما با پیگیری های وزیر محترم این رقم به ۱۲ میلیون تومان افزایش پیدا کرد و طرح گازرسانی به روستاها جانی دوباره گرفت. برای انجام پروژه ها چیزی نزدیک به ۱۸۰ میلیارد تومان هزینه انجام شد.

احمدپور همچنین از گازرسانی به بخش های مختلف هزارجریب گفت : در هزارجریب نکا، از ۷۵ روستای موجود فقط ۲۴ روستا مانده تا این بخش به طور ۱۰۰ درصدی از این نعمت الهی بهره مند شود که کارهای آن هم در دست اقدام است و یکسری لوله کشی ها انجام شده. همچنین ما خط گاز را تا هزارجریب بهشهر هم رساندیم و انشاالله ۷ ، ۸ روستا به زودی صاحب گاز می شوند. البته کار تمام نمی شود و ۵۵ روستای دیگر باقی می ماند که اگر همه چیز مساعد باشد امیدواریم تا انتهای سال بخش بزرگی از آن انجام شود. بعد از آن سراغ هزارجریب گلوگاه می رویم که ۱۳ روستا دارد.

وی در مورد گازرسانی به بخش های دودانگه و چهاردانگه افزود: دودانگه ساری کاملا و به صورت ۱۰۰ درصدی تحت پوشش گاز قرار دارد. در بخش چهاردانگه نیز ۱۰۳ روستا داریم که گازرسانی ۷۰ روستا تا آذر ماه صورت می گیرد. آن ۳۰ روستا هم به خاطرممانعت های اداره راه به وقفه افتاد و حتب باعث شد چند بار مجبور شویم تا پیمانکار را تغییر دهیم. طبق برنامه های ما قرار بود این پروژه تا مهر ماه یعنی همین زمان که اینجا هستیم به بهره برداری برسد اما مشکلات راهداری و ترافیکی مانع از آن شد. اگر بهانه ای ایجاد نشود تا پایان امسال این پروژه ها را به اتمام می رسانیم.

احمدپور همچنین گفت: در نزدیکی گدوک ما ۴۷ روستا داریم که در برنامه ما قرار دارد و مجوز های لازمش را هم اخذ کردیم و برنامه داریم اگر بشود در آذر ماه و همزمان با حضور رئیس جمهور در مازندران کلنگ زنی آن را هم انجام دهیم.

رئیس اداره گاز مازندران در خصوص افت فشار که مسئله ی قدیمی مشترکان گاز مازندران است نیز اظهار کرد: در گذشته فقط یک خط گاز بود که از سمت رشت می آمد و ۳۰ اینچی بود، اما ما با اضافه کردن خط ۴۲ اینچی توانستیم تا حد زیادی این معضل را برطرف کنیم. ما به دنبال این هستیم که با اتصال شبکه های مختلف به خط گاز مازندران از قطعی های مقطعی و افت فشار آن جلوگیری کنیم. اگر ما ورودی مان را به ۵ نقطه برسانیم دیگر مازندران مشکل افت فشار را نخواهد داشت.

وی همچنین گفت: در سال گذشته نزدیک به ۶۰۰ میلیارد برای گازرسانی مازندران هزینه انجام شد که بخشی از آن از بند “ق” که توسط دولت پیشبینی شده بود تامین شد. امسال نیز دولت برای گازرسانی به روستا های در حال عملیات بندی با نام بند”د” در نظر گرفته است و ما تا ۲ یا ۳ سال آینده تمام روستا های مازندران را به شبکه گاز سراسری متصل خواهیم کرد.

این مدیر اجرایی افزود: سخت ترین پروژه ای که در دست داریم مربوط به سمت لاریجان و بلده است. این منطقه و عبور امام زاده هاشم به حدی پروژه دشواری است که باعث افتخار گاز استان است که توانسته با اخذ مجوز ها کار اجرایی در این مناطق را شروع کند و گاز تهران را به خط گازرسانی مازندران متصل سازد.

این مقام مسئول به پروژه های در دست اجرا در غرب استان اشاره کرد و گفت: پروژه چالوس به سمت مرزن آباد در ۷ روستا از ۳۴ روستای آن در حال انجام است. در تنکابن هم منطقه ۳۰۰۰ پیمانکارش انتخاب شده و انتخاب پیمانکار برای بخش های باقی مانده ۲۰۰۰ هم در حال انجام است که به بخش الموت متصل خواهد شد. در رامسر نیز جواهرده و جنت رودبار در مرحله انتخاب پیمانکار قرار دارند که اگر این طرح ها انجام شود کل کار های عملیاتی در سطح استان مازندران به پایان می رسد، مگر روستا هایی که یا کد آبادی ندارند و یا جمعیت آنها کم است که باید با روش های دیگر به آن ها خدمات ارائه داد.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false