×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش رخداد شمال؛ دکتر فرامرز سپری مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق مازندران از برنامه‌ریزی برای کاهش مصرف برق در استان با برنامه‌ریزی برای کاهش مصرف در مصارف عمومی و دستگاه‌های اداری خبر داد و گفت: تعدیل هزاران لامپ از روشنایی معابر استان یکی از این موارد است.

قطعی‌های برق که طی روزهای اخیر در برخی نقاط استان و همچنین سایر استان‌های کشور رخ داد سبب شده اقدامات فوری و گسترده‌ای از سوی وزارت نیرو و سایر نهادهای مرتبط برای کاهش مصرف برق در بخش مصارف عمومی انجام شود که به گفته مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق مازندران، در این استان نیز منجر به تعدیل ۱۷ هزار و ۸۷۹ لامپ در معابر استان شد.

فرامرز سپری در جلسه ستاد اضطراری مدیریت سوخت نیروگاه‌ها، صنایع و مدیریت مصرف انرژی کشور که به صورت ویدیو کنفرانسی با مدیران شرکت توانیر برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به این که در مازندران چند شهر با وضعیت قرمز کرونایی داریم و وضعیت استان نیز در موضوع کرونا مساعد نیست، تلاش کردیم که مدیریت مصرف را جدی بگیریم تا از بروز هر گونه مشکل برای شهروندان در بحث انرژی برق جلوگیری شود.

وی افزود: یکی از اقدامات مهمی که انجام شد تعدیل روشنایی معابر طی چند روز اخیر بود. با شناسایی نقاط دارای قابلیت تعدیل لامپ‌ها در معابر سراسر استان، ۱۷ هزار و ۸۷۹ لامپ حذف شد که حاصل این تعدیل‌ها ۴۴۴ مگاوات-‌ساعت صرفه‌جویی بود.

خاموشی بامدادی
این مسئول با بیان این که برای کنترل بار ادارات بود هماهنگی‌های لازم با استانداری انجام شد، خاطرنشان کرد: خاموشی در ساعات کمِ مصرف برق هم از دیگر اقداماتی است که طبق برنامه زمان‌بندی اجرا می‌شود. بامداد امروز طی سه نوبت خاموشی در نقاط مختلف استان از ساعت صفر تا ۴:۴۸ بامداد ۳۱۳ مگاوات-ساعت در مصرف برق صرفه‌جویی شد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق مازندران تصریح کرد: با توجه به اجرای خاموشی در برخی نقاط استان طی ساعات کم‌مصرف، برای پیشگیری از سرقت شبکه برق علاوه بر افزایش گشت‌های مربوطه، هماهنگی‌های لازم با نیروی انتظامی و استانداری انجام شد. خوشبختانه در ساعات خاموشی بامداد امروز هیچ سرقتی از شبکه برق استان رخ نداد.

سپری به ارائه طرح‌های تشویقی ویژه دستگاه‌ها و صنایع و واحدهای پرمصرف برای استفاده از منابع جایگزین برق اشاره کرد و گفت: هماهنگی‌های لازم با صنایع، بیمارستان‌ها و آبفا برای وارد مدار کردن دیزل ژنراتورها نیز انجام شد. ضمن این که در بحث شناسایی دستگاه‌های رمزارزیاب نیز طی روزهای اخیر پیگیری‌های بیشتری شد که خروجی آن کشف ۱۴ دستگاه رمزارز در استان کشف شد که علاوه بر خارج کردن آن‌ها از مدار، میزان برق مصرفی توسط آن‌ها محاسبه و از متخلفان دریافت شد.

افزایش مصرف گاز عامل کاهش تولید برق
این مسئول در تشریح دلایل ایجاد این شرایط با بیان این که حدود ۷۰ درصد گاز کشور در بخش خانگی و تجاری مصرف می‌شود، اظهار کرد: افزایش شدید مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری، تحویل گاز به نیروگاه‌ها را با محدودیت مواجه کرده و به ناچار در نیروگاه‌ها، سوخت مایع جایگزین گاز شده است. از طرفی با توجه به شرایط کرونایی، آلودگی هوا و محدودیت‌های تنفسی و به منظور تامین برق پایدار، مصرف انرژی کشور باید کاهش یابد.

وی افزود: با کاهش ۱۰ درصدی مصرف برق می‌توان مصرف گاز نیروگاه‌ها را معادل ۷۰ میلیون مترمکعب کاهش داد که این صرفه‌جویی به طور کامل، محدودیت تامین سوخت نیروگاه‌ها را برطرف می‌کند. راهکارهای ساده‌ای مانند خاموش کردن یک لامپ اضافه و کاهش یک درجه‌ای دمای محیط به واسطه کم کردن شعله بخاری یا کاهش دمای ترموستات می‌توان میزان مصرف را تا ۱۰ درصد کاهش داد.
این مسئول تصریح کرد: در زمستان امسال قرار است با کمک همه بخش‌ها و تعامل با مسئولان، مدیریت مصرف انرژی انجام شود تا شرکت گاز نیز بتواند گازرسانی را بویژه به بخش خانگی در شرایط مناسب انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: شاید بسیاری از شهروندان در ظاهر ارتباطی بین صرفه‌جویی در مصرف گاز با کاهش خاموشی‌های شبکه سراسری برق نبینند. اما این دو موضوع جدا از هم نیستند و کاملا با یکدیگر همپوشانی دارند.

روش‌های مدیریت مصرف در زمستان
این مسئول خاطرنشان کرد: علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف گاز، درست مصرف کردن انرژی برق نیز از دیگر نکاتی است که همواره برای پیشگیری از خاموشی‌های شبکه برق بر آن تأکید می‌شود. انتخاب دمای مناسب برای سیستم گرمایشی اعم از گازی و برقی در منازل کمک زیادی به کاهش مصرف انرژی و پیشگیری از خاموشی‌ها می‌کند. این موضوع به ویژه در منازل و اماکنی که از سیستم گرمایشی اسپلیت یا شوفاژ استفاده می‌کنند حائز اهمیت است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق مازندران تصریح کرد: در صورت ادامه کم‌توجهی به اصول بهینه مصرف انرژی احتمال تکرار خاموشی‌ها وجود دارد. اما با همکاری همه مشترکان خانگی و غیرخانگی می‌توانیم زمستان را بدون مشکل پشت‌سر بگذاریم.

سپری رعایت مواردی مانند جلوگیری از از روشن ماندن بی‌دلیل لوازم برقی مانند لامپ‌های اضافی یا تلویزیون و سایر لوازم الکترونیکی منزل، پوشیدن لباس‌های مناسب فصل سرد، پرهیز از باز و بسته کردن مکرر و طولانی مدت یخچال و فریزر، خودداری از قرار دادن دستگاه‌های برقی در حالت استندبای برای مدت طولانی، استاندارد کردن شدت رنگ تلویزیون، تنظیم درجه مناسب با لباس‌ها برای اتو، تنظیم درجه مکش جاروبرقی روی متوسط، قرار دادن تنظیمات ماشین‌های لباسشویی و ظرفشویی روی مقدار بهینه مصرف و استفاده از لوازم پرمصرف در ساعات غیرپیک را از راهکارهای کاهش مصرف برق در منازل عنوان کرد.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false