×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش رخداد شمال؛ عبدالوحید فیاضی درباره دلیل بروز تخلفات گسترده در شورا و شهرداری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان ساری، اظهار کرد: دوره پنجم شورا هستیم هر چه در ادوار مختلف جلو پیش می‌رویم و شوراها به بلوغ‌شان نزدیک می‌شوند باید متناسب با مشکلات موجود و پیش‌آمدها بروزرسانی در حوزه قانون‌گذاری و اختیارات و وظایف‌شان هم انجام می‌شد که در این زمینه اتفاقی نیفتاده است.

وی افزود: همان قوانینی که از قبل بوده بدون ملاحظه آنچه که در طول سال‌های گذشته اتفاق افتاده بوده و همچنان این روند ادامه پیدا می‌کند.

نماینده اسبق مردم نور و محمودآباد با بیان اینکه باید حساب شوراهای اسلامی شهر را باید از روستاها جدا کرد، اضافه کرد: البته در شوراهای روستا شرایط مساعدتر است و گرچه در این دوره و دوره گذشته دچار چنین آسیب‌هایی شدند اما در شهر از ابتدا بوده است.

فیاضی با اشاره به اینکه دلیل این مسائل به دو موضوع برمی‌گردد، تصریح کرد: یک موضوع اینکه حدود اختیارات شورای اسلامی در زمینه مسائل اقتصادی مبتنی بر امور عمرانی شهر بسیار زیاد و اهرم‌هایی نظارتی و کنترلی بسیار کم است و هر کجا که اختیار بسیار زیاد باشد و مسؤولیت کم باشد این موارد بیشتر مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: شوراهای اسلامی شهر و روستا به هر حال نماینده مردم هستند ولی مکانیزمی برای آنان وجود ندارد در حالی‌که شورای نگهبان بر عملکرد نمایندگان مجلس نظارت دارند و از مجلس نهم هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان نیز تشکیل شده است.

این کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی با اعلام اینکه اهرم نظارتی بر رفتار شوراها نمی‌بینیم، اضافه کرد: درست است شوراهای حل اختلاف در سطح کشور و استان فعالیت دارند اما این نظارت‌ها آنگونه نیست که عمل کنند و کارایی لازم را در مواجهه با چنین مفسده‌هایی داشته باشد.

فیاضی افزود: مساله دیگر اینکه نهادهای نظارتی بر شوراها ضعیف عمل می‌کنند و اختیارات شورا زیاد و مسؤولیت‌پذیری کم است.

وی به وجود مشکل در عرصه انتخابات شوراها، اظهار کرد: نظر ما این هم نیست انتخابات همانند نمایندگان مجلس برگزار شود البته امکان‌پذیر هم نیست ولی نظارت بر انتخابات و نامزدی انتخابات شوراها توسط نمایندگان مجلس است که آسیب‌هایی دارد و این آسیب از همان جا شروع می‌شود.

این کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی اضافه کرد: متاسفانه افرادی فاقد صلاحیت به‌واسطه توصیه‌ها، رفاقت‌‌ها و عضو ستاد انتخاباتی وارد عرصه شوراهای اسلامی می‌شوند و رای هم می‌آورند و پول هم خرج می‌کنند که در این صورت متاسفانه باید پول هم دربیاورند و اینجا مفسده و باندبازی و رانت‌خواری‌ها شروع می‌شود.

فیاضی یادآور شد: همه ما می‌دانیم شهرداری یکی از مهم‌ترین مراکزی بوده که وصل به ثروت مردم، سرمایه‌گذاران و بخش‌های خصوصی و حتی دولتی است و عضو شورا دارای قدرت بالایی است طبیعتا فسادآوری هم بالاتر می‌شود که این دو دلیل را در کنار هم می‌توان ارزیابی کرد.

وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه دلیل اینکه در مازندران اینگونه مسائل مطرح می‌شود، خاطرنشان کرد: این فسادها به نوعی در تمامی حوزه‌های شهری استان‌های کشور گسترده است و در کلان‌شهرها هم وجود داشته ولی دلیل اینکه در مازندران بیشتر بوده به این دلیل که مازندران اقلیم ثروت در زمینه زمین، مسکن و ساخت و ساز بوده که مورد استقبال سرمایه‌گذاران کشوری و حتی خارجی قرار دارد که بنابراین اینجا از این نوع آسیب‌ها بیشتر می‌شود.

نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس نهم با اشاره به اینکه این مسائل حتی دامنگیر شهرهای کوچک استان شده و حتی شهر بزرگی مثل ساری که به‌عنوان مرکز استان است که الان صدایش درآمده است، تصریح کرد: بعضا در برخی از شهرها هنوز افشا نشده است البته این مسائل سبب نمی‌شود تصور کنیم که همه شوراها در این مسیر هستند بلکه برخی از اعضای شوراهای شهر و روستا خدمت‌گزار هستند و از خدمات آنان قدرشناسی می‌کنیم.

فیاضی در پایان گفت: اینکه در یک دوره چهار ساله شورا چند شهردار عوض می‌شود این نشان می‌دهد کارآمدی و شفافیت لازم در کارشان وجود ندارد.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false