×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش رخداد شمال ؛ پس از موج اول اعتراض‌های فراگیر معلمان در بسیاری از نقاط کشور که منجر به تعطیلی تعداد زیادی از کلاس‌های درس در مهرماه سال جاری تحصیلی شد، اکنون دوباره این اعترضات توسط بسیاری از معلم‌های آموزش و پرورش از سر گرفته شده است؛ اعتراض‌هایی که البته گویا برای مقام عالی وزارت آموزش و پرورش چندان اهمیتی ندارد و او خود دغدغه‌های آموزشی و پرورشی دیگری را برای طرح پیگیری مطرح می‌کند.

اعتراض‌هایی که از آن سخن به میان است و با انعکاس گسترده در رسانه‌های داخلی و خارجی همراه شد، روز گذشته و امروز از سوی معلم‌ها از سر گرفته شد تا فرصت دیگری برای طرح مطالبات صنفی، رفاهی و آموزشی در اختیار این گروه از شاغلان جامعه قرار دهد.

در مورد دلیل اعتراض معلمان موضوعاتی مثل پولی سازی آموزش، پایین بودن حقوق و دستمزد، گرانی و تورم، زندانی کردن معلمان، نقض حق تحصیل رایگان و عمومی، مطالبه مدارس امن و ایمن و استاندارد، کاهش قدرت خرید معلمان در کنار سایر اقشار و جامعه، مطالبه رفع تبعیض از ساختار نظام آموزشی، بیمه فراگیر و کارآمد و… از سوی افراد معترض مطرح می‌شود.

سید ابراهیم حسینی، یکی از معلمان معترض بر این باور است، به دلیل بی توجهی مسئولان، سال هاست آن‌ها حقوق قانونی خود را دریافت نمی‌کنند و به همین دلیل، گرفتار مشکلات عدیده معیشتی هستند. پیگیری‌های مکرر نیز تا کنون این مشکل را مرتفع نکرده و، چون عکس‌العمل مثبتی از سوی مسئولان دریافت نمی‌شود، فرهنگیان نگران و بدبین شده‌اند و برخی اقدامات مقطعی نیز برای آن‌ها قانع کننده نیست.

این معلم معترض در همین باره افزود: آیا مسئولان در این چهل سالی که از پیروزی انقلاب می‌گذرد، چیزی جز خدمت صادقانه و همراهی و دفاع از انقلاب از معلمان دیده‌اند، آیا خواسته معلم را به حق نمی‌دانند یا مسائل دیگری است؟ متأسفم که بگویم دولت و مجلس هرگز در تلاش برای حل ریشه‌ای مشکلات فرهنگیان نبوده‌اند و از کنار این مسأله مقطعی و سطحی عبور کرده‌اند، مسئولان وقتی با حل مشکلات معیشتی فرهنگیان مواجه می‌شوند احساس می‌کنند می‌خواهند به آن‌ها لطف کنند در حالی که انتظار می‌رود مثل سایر کشور‌ها هزینه آموزش و تربیت نسل جوان و آینده‌سازان کشور را محاسبه و پرداخت کنند.

محمد‌تقی سبزواری، یکی دیگر از معلمان معترض در این‌باره معتقد است، مطالبات معیشتی معلمان درباره چند محور است. البته در بحث حقوق و دستمزد در مقایسه با سایر دستگاه‌های دولتی، میزان حقوق آن‌ها پایین‌تر یا در همان حد است، اما مشکل اصلی درباره رفاهیات است.

بخش رفاهیات در آموزش و پرورش پایین‌تر از سایر دستگاه‌ها‌ست. در بحث هزینه‌های درمان، معلمان مبلغ قابل توجهی بابت بیمه تکمیلی پرداخت می‌کنند، اما در عمل چیزی عاید آن‌ها نمی‌شود و معمولا بیمارستان‌ها و مراکز درمانی با بیمه مربوطه قرارداد ندارند و ارائه خدمات در سطح پایین است. همچنین از هزینه‌هایی که معلمان پرداخت می‌کنند، درصد زیادی کسر و حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد آن بعد از مدت چند ماه واریز می‌شود.

این دغدغه‌های صنفی – معیشتی و اعتراض‌هایی که در این قالب رخ می‌دهد، همگی در حالی است که سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش در هفته‌های اخیر چندان به اعتراضات مورد اشاره توجهی نکرده و اساساً دغدغه‌های دیگری را مطرح و پیگیری می‌کند.

برای مثال همزمان با آغاز موج دوم اعتراضات در روز گذشته، وزیر آموزش و پروش در دوازدهمین نشست هم اندیشی سالانه ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش، در مشهد موضوعاتی را مورد تأکید قرار داد که ک‌ترین قرابتی با مطالبات معلم‌های معترض ندارد.

وزیر آموزش و پرورش در این نشست سالانه گفت: در دو دهه گذشته، همه اهداف پرورشی و تربیتی آموزش و پرورش کنار رفته و کمرنگ شده؛ اما اهداف شناختی و حافظه محوری کوتاه مدت افزایش یافته که این موضوع سبب شد، معلمان فرصتی برای پرداختن به آموزش دیگر مهارت‌ها نداشته باشند.

بطحایی افزود: حذف کنکور پیچیده و سخت است و امروز نمی‌توان آن را انجام داد؛ اکنون ۸۵ تا ۹۰ درصد ورودی دانشگاه نیاز به کنکور ندارد، اما همچنان کنکور برگزار می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تلاش ما در دولت تدبیر و امید این است که تکیه بر حافظه محوری را کنار بزنیم و اهداف پرورشی، آموزشی و مهارتی را تقویت کنیم که در این راستا در دوره‌های ابتدایی اموری همانند پیشرفت تحصیلی و سنجش هوش ممنوع و کتاب‌های کمک درسی نیز برای دوره ابتدایی منع شد.

وی گفت: برای دوره تحصیلی متوسطه اول هم به تدریج کار‌های اصلاحی انجام می‌شود، مدرسه در تعلیم و تربیت اسلامی محلی برای تمرین زندگی کردن است لذا باید کارگاه آموزشی برای این مهم برگزار شود تا دانش آموزان مهارت‌های زندگی فردی و اجتماعی را یاد بگیرند.

بطحایی با اشاره به نظر وزارت آموزش و پرورش در خصوص کاهش سهم کنکور در پذیرش داوطلبان ورود به دانشگاه ها، اظهار کرد: رسماً اعلام می‌کنم وزارت آموزش و پرورش به طور جدی و ۱۰۰ درصد موافق کاهش چشمگیر سهم کنکور و نه حذف کامل آن در پذیرش داوطلبان ورود به دانشگاه است.

وی بدون توجه به اعتراض های دیروز و امروز معلمان ادامه داد: کاهش تدریجی سهم کنکور و جایگزینی آن توسط سوابق تحصیلی از الزامات وزارت آموزش و پرورش با همکاری شورای سنجش و پذیرش است.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به برخی انتقادات در خصوص آماده نبودن زیرساخت‌های این وزارتخانه برای برگزاری امتحانات نهایی که در سوابق تحصیلی اثرگذار است، تأکید کرد: وزارت آموزش و پرورش زیرساخت‌های لازم را برای برگزاری با کیفیت امتحانات نهایی در اختیار دارد.

همان طور که مورد تأکید قرار گرفت، مطالبات و دغدغه‌هایی که در این هفته‌ها معلمان آموزش و پرورش را ترغیب به اعتراض و تحصن کرد، با دغدغه‌هایی که مورد تأکید وزیر آموزش و پرورش است، یکی نیست. وزیر از حذف کنکور، مافیای فعال در این بخش و لزوم اصلاح ساختار‌های آموزشی سخن بر زبان می‌آورد و از آن سو، معلمان بر مشکلات معیشتی، تورم و کاهش خدمات رفاهی مرتبط با خود تأکید دارند؛ موضع گیری‌های متفاوتی که انتظار می‌رفت، در نشست سالانه مشهد، حداقل با اشاره‌ای کوتاه از سوی بطحایی همراه شود.

در چنین شرایطی که مسئولان ارشد وزارت آموزش و پرورش، دغدغه‌های مهم، ولی متفاوتی را در ذهن دارند و این شرایط در مورد جمع بسیاری از معلمان نیز صادق است، نمی‌توان انتظار همسویی و هم افزایی قابل ذکری را در این مجموعه متصور شد و بنابراین، باید منتظر روز‌های سخت تری در این حوزه حساس و حیاتی ماند./ تابناک

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false