×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش رخداد شمال ، دکتر محسن جهانشاهی رئیس بنیاد نخبگان استان مازندران در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه به مناسبت هفته دولت ضمن گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر، با بیان اینکه بنیاد نخبگان از فعالیت‌های سیاسی پرهیز می‌کند ، افزود: اگر بعضی از سازمان‌ها و سمن‌های مرتبط با بنیاد نخبگان در زمان انتخابات شرکت می‌کنند، ربطی به بنیاد نخبگان ندارند البته ما با همه سازمان‌ها و سمن‌ها تعامل مطلوب داریم.

رئیس بنیاد نخبگان مازندران تصریح کرد: بنیاد ملی نخبگان در سطح کشور و همچنین در بنیاد نخبگان مازندران عضو ندارد و تمامی نخبگان تحت پوشش بنیاد نخبگان هستند و از آنها حمایت می‌شود.

رئیس بنیاد نخبگان مازندران با اشاره به اینکه در حوزه اختراعات سه سطح در کشور داریم، یاداور شد: مخترع سطح سه یا نو پدید ، سطح دو یا کسب و کار و سطح یک یا نوشکفت که در حال حاضر هیچ مخترعی در سطح یک در سطح کشور نداریم.

وی با بیان اینکه استان مازندران بعد از استان تهران رتبه دوم را در مخترعین سطح دو دارد ، اشاره کرد: استان مازندران ۱۵۰مخترع در سطح سه و ۱۵ مخترع در سطح۲ دارد.

وی به با اعلام اینکه بنیاد نخبگان در شناسایی و جذب دانشجویان نخبه در سال گذشته جزو‌استان‌های برتر بوده است ، تاکید کرد: در بین ۳۱ استان کشوربنیاد نخبگان مازندران تنها استان در جذب و توزیع منابع اقتصادی ، شفافیت و سلامت مالی شده است.

جهانشاهی با اشاره به اینکه آمار نخبه‌فرست را قبول ندارم ، اضافه کرد: استان مازندران استانی نخبه‌پرور است و آمار و شاخص دقیقی برای نخبه فرست وجود ندارد و تلاش می‌کنیم نخبگان و فرهیختگان را در مازندران نگاه داریم و حوزه رونق اقتصادی را به گونه‌ای پیش ببریم و فضایی محیا شود که کار کند.

وی اضافه کرد: در تعداد نخبگان از نظر کیفیت و کمیت آمار خوبی داریم و به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت مازندران ۷ هزار دانشجو وجود دارد که از بسیاری از استان‌های کلان‌شهر آمار بالاتری است.

رئیس بنیاد نخبگان مازندران سهم مازندران را از سهمیه دانشجو در آموزش عالی دولتی کم دانست ، گفت: روسای دانشگاه دولتی باید در این زمینه رایزنی کنند و تعداد دانشگاه‌ دولتی و دانشجوی دولتی در مقایسه با استان‌های دیگر کمتر است.

این مسؤول با بیان اینکه نخبگی فرایندی پویا و مستمر است ، یاداور شد: در رشته علوم تجربی و علوم انسانی رتبه‌های زیر ۱۰۰ و در رشته ریاضی رتبه‌های زیر ۱۵۰ در سال اول تحت پوشش بنیاد نخبگان قرار می‌گیرند و در سال‌های بعد مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

جهانشاهی در برنامه ششم توسعه در ماده ۶۴ بند سه برای اولین بار بعد از چهل سال از بنیاد ملی نخبگان صحبت شد که خیلی دیر به بنیاد توجه شده است و در همین راستا به ۳۰ دستگاه اجرایی برای اعلام برنامه‌هایشان نامه زدیم که تنها ۵ اداره پاسخ دادند.

وی با بیان اینکه آمار تعداد شرکت دانش بنیان آمار خوبی نیست، گفت: تعداد شرکت دانش بنیان در مازندران بسیار کم است و با آمار نخبه‌پروری در مازندران تناقص دارد و هر کسی جلوی افزایش شرکت دانش بنیان را بگیرد به استان خیانت کرده است.

رئیس بنیاد نخبگان مازندران تصریح کرد: بروکراسی اداری در بنیاد نخبگان صفر است و نخبگان از طریق سامانه سینا با ما در ارتباط هستند.

وی تاکید کرد: اتاق فکر توسعه و تعالی در ده کارگروه تخصصی بسته‌های چاره اندیشی تدوین شد و تحویل استانداری شده است و دو بسته بررسی علل وقوع سیلاب و ارائه راهکار برای جلوگیری از خطرات احتمالی و نیز طرح جامع مدیریت پسماند استان در دی ماه ۹۷ به استانداری تحویل داده شد، اینکه بهره می‌برند، گام بعدی است.

این مسؤول گفت: در رابطه با نخبه گماری در مدیریت استان تا به حال کسی به ما مراجعه نشده است ، استاندار با نخبگان و دانشگاهیان جلسه داشته و در رسانه‌ها دیدم و با مجمع عالی نخبگان جلسه داشته است اما بنیاد نخبگان متولی آن نبوده است و با ما هماهنگ نشده است و ما هیچ جلسه‌ای با آقای استاندار نداشتیم.

جهانشاهی یادآور شد: بنیاد ملی نخبگان کشور ۶۰ میلیارد تومان بودجه دارد و به استان مازندران براساس برنامه‌ای که ارائه می‌دهد بودجه تعلق می‌گیرد و بودجه بنیاد نخبگان کشور از یک دانشگاه‌ دولتی کمتر است.

وی با بیان اینکه کشور ما در بین سایر کشورها رتبه سیزدهم مهاجرت دانشجویان به آمریکا را دارد ، گفت: در حال حاضر ۴ میلیون و ۷۰۰ دانشجو در خارج از کشور درس می‌خوانند و از این تعداد ۱۰ هزار و ۵۰۰ دانشجوی ایرانی در آمریکا در حال تحصیل هستند و تا پایان امسال یک‌هزار دانشجوی به ایران بازمی‌گردند.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false