×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش رخداد شمال ،در شرایطی که آمار مرگ های روزانه کرونا از حدود ۴۰۰ نفر به حدود ۱۰۰ نفر رسیده است، سوال اینجاست که آیا این روند کاهشی ابتلا به کرونا تداوم می یابد؟

حتی در روزهای اخیر، تعداد مرگ های روزانه کرونا به کمتر از ۱۰۰نفر هم رسید. در عین حال، وزیر بهداشت معتقد است که این روند کاهشی چندان پایدار نمی ماند.

سعید نمکی در توضیح استدلالش گفته است: « آمار کاهشی مرگ و میر کرونا پایدار نمی ماند. ممکن است مجددا روزهای سختی را پیش رو داشته باشیم. یکی از نگرانی های عمده ما همین تحولات و جهش ویروس است. اولین مورد ویروس جهش یافته انگلیسی در یکی از افرادی که از انگلیس بازگشته بود، دیده شده است. این ویروس جهش یافته، اروپا را به زانو درآورده، گرفتاری های زیادی را برای انگلیس به وجود آورده و تمام نظام بهداشت و درمانی آن کشور را به هم ریخته است. اگر کوچکترین بی توجهی به این ویروس جهش یافته صورت گیرد، تمام ساختار ما نیز به هم خواهد ریخت. مهار این ویروس هم مانند ویروس قبلی هیچ راهی جز فاصله گذاری و رعایت پروتکل های بهداشتی ندارد.»

او تصریح کرد: «اگر مردم رعایت نکنند، ممکن است همکارانمان در نظام سلامت دوباره با موج جدیدی از بیماری مواجه شوند که اگر مهار آن با ویروس جهش یافته همراه باشد، برای آنها بسیار سخت و بعضا ممکن است غیر قابل کنترل باشد.»

میزان سرایت ویروس کرونای انگلیسی، حدود ۷۰ درصد بیشتر از نمونه های قبلی است. همین مساله موجب نگرانی برخی از کارشناسان نظام سلامت شده است.

دکتر مسعود جوهری، فوق تخصص بیماری های عفونی در گفتگو با الف به بحث روند کاهشی آمار کرونا در ایران می پردازد و می گوید: «این اتفاق بسیار خوبی است که با اعمال محدودیت های کرونایی، موفق شدیم که آمار فوتی های کرونا را چهار برابر کاهش دهیم، اما اگر این موفقیت را دائمی بدانیم، دوباره همان خطای اردیبهشت ماه را تکرار خواهیم کرد. در اردیبهشت ماه با کاهش آمار فوتی ها، محدودیت های کرونایی به یکباره برداشته شد و در نتیجه دیدیم که در مدت کمتر از دو هفته، دوباره آمار مرگ های روزانه کرونا، شکل صعودی به خود گرفت.»

او تاکید می کند: «کاهشی ماندن آمار ابتلا به کرونا به مولفه های متعددی بستگی دارد. در وهله اول به این بستگی دارد که آیا همچنان محدودیت های کرونایی برقرار می ماند، یا اینکه این محدودیت ها رها می شود. نکته مهم دیگر بحث مهار ویروس جهش یافته انگلیسی است که قدرت سرایت بالاتری دارد. اگر این ویروس جهش یافته در سطح جامعه منتشر شود، قطعا آمار کاهشی شکسته خواهد شد و حتی امکان بروز پیک چهارم کرونا با ثبت رکوردهای تازه از ابتلا و فوتی نیز وجود خواهد داشت. بنابراین بخش زیادی از پایدار ماندن روند کاهشی کرونا به نوع رفتار مردم و مسئولان در برابر خطر شیوع ویروس کرونای انگلیسی برمی گردد.»

همچنین جوهری خاطرنشان می کند: «اگر در ماه های آینده، نیروهای تازه نفس به کادر درمانی اضافه شود، در آن صورت با قدرت بیشتری می توانیم به مهار کرونا امیدوار باشیم. با توجه به خستگی و فرسودگی مفرط کادر درمان، نیاز داریم هرچه سریع تر این نیروها اضافه شود. درواقع اگر می خواهیم روند کاهشی کرونا پایدار بماند، یکی از مهم ترین کارهایی که باید انجام دهیم، تقویت کادر درمان در خط مقدم نبرد با کرونا است. تجربه جهانی هم نشان داده است که بدون تقویت کادر درمانی، دستاوردهای مبارزه با کرونا چندان دوام نمی آورد.»

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی از واریز پیش‌پرداخت خرید ۱۶.۸ میلیون دوز واکسن کوواکس به حساب کارگزار سازمان جهانی بهداشت با همکاری دو بانک ایرانی و سه بانک اروپایی خبر داده است.

او توضیح داده است: «مبالغ بسیار بیشتری نیز برای خرید واکسن کرونا تخصیص داده ایم که در صورت تأیید مسولان وزارت بهداشت، تامین ارز خواهد شد. امیدوارم هرچه سریعتر شاهد دریافت و بهره‌برداری از واکسن های خریداری شده و به خصوص واکسن های تولیدی در داخل کشور باشیم.»

دکتر شهاب سروستانی، داروساز و پژوهشگر حوزه سلامت که در حوزه تولید واکسن فعالیت دارد، در گفتگو با الف به اهمیت حیاتی تزریق واکسن کرونا برای پایدار ماندن روند کاهشی کرونا می پردازد و می گوید: «هیچ روشی بهتر از تزریق واکسن کرونا نمی تواند آمار کاهشی کرونا را پایدار نگه دارد. هم اکنون با توجه به سیر نزولی آمار قربانیان کرونا، بهترین فرصت است که با واردات واکسن کرونا، ضربه نهایی را وارد کنیم و به آمار کاهشی ابتلا به کرونا، شتاب بدهیم.»

او یادآور می شود: «واردات واکسن کرونا با توجه به تحریم های جهانی که اعمال شده است، فقط در حیطه وظایف وزارت بهداشت نیست. این روزها بیشتر از هر زمان دیگری به افراد خبره در دیپلماسی نیاز داریم تا مسیر واردات واکسن کرونا، تسهیل شود. اگر بتوانیم کادر درمان، سالمندان و بیماران مزمن را واکسینه کنیم، بخش زیادی از مرگ و میرهای کرونایی کاهش پیدا می کند. در حال حاضر، مطمئن ترین و موثرترین راه برای پایدار ماندن روند کاهشی کرونا، تزریق واکسن موثر کرونا است.»

سروستانی به وضعیت فعلی تولید واکسن کرونا در داخل هم می پردازد و می گوید: «قطعا ما این توانایی را داریم که واکسن کرونا را تولید کنیم. هیچ کشوری در منطقه به اندازه ایران در ساخت انواع واکسن، دانش و تجربه ندارد. فقط اینجا بحث زمان هم مطرح است. معتقدم باید همگام با تلاش برای تولید واکسن کرونا، وارادات آن هم جدی گرفته شود تا شیب نزولی کرونا پایدار بماند. ما در این مرحله، همزمان به تولید داخلی و واردات نمونه های خارجی نیاز داریم و این دو موضوع، منافاتی با یکدیگر ندارد.»

باید در نظر داشت که بر اساس پیش بینی کارشناسان نظام سلامت، کشور ما حداقل تا یک سال دیگر با بیماری کرونا درگیر خواهد بود. مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا هم توضیح می دهد:«بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت، کشورهایی که محدودیت‌ها را اعمال کرده و جدی می‌گیرند و به طور جدی واکسیناسیون کرونا را آغاز کردند، تا پایان تابستان سال آینده درگیر بیماری کووید-۱۹ هستند، اما در کشور ما این زمان را باید تا پایان پاییز سال آینده هم متصور بود.»

با این حساب باید منتظر ماند و دید که در نهایت چه زمانی تزریق واکسن کرونا در کشور آغاز خواهد شد. در آن زمان شاید بتوان پیش بینی دقیق تری درباره روند صعودی یا نزولی کرونا ارائه داد.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false